VierKeerWijzer
Verschillen tussen kinderen is ons uitgangspunt!
Ieder denkt anders en handelt daar ook het liefst naar. Om de afstemming tussen uw kinderen, onze leerkrachten, de leerstof , de organisatie en het schoolgebouw zo optimaal mogelijk te organiseren werken wij met het model VierKeerWijzer, zodat uw kinderen en wij, de leerkrachten, vanuit motivatie, eigen denkstrategieën en handelen kunnen leren van en met elkaar. Mensen leren op verschillende manieren. Howard Gardner (1993) onderscheidt inj zijn boek Multiple Intelligence, 8 verschillende manieren, ofwel de 8 verschillende intelligenties.
VierKeerWijzer is een organisatiemodel, waarbij gebruik gemaakt wordt van de theorie van professor Howard Gardner rond meervoudige intelligentie.
VierKeerWijzer is een model waarbij geleerd wordt in thema’s en waarbij uitgegaan wordt van 2 principes: trainen en beleven. Trainen is het aanleren van strategieën en kennis en dit binnen een zinvolle en betekenisvolle context.
VierKeerWijzer werkt met periodes van 3 weken thematisch werken aan één geschiedenis-, aardrijkskunde- of natuuronderwerp. Dit gebeurt op De Borghoek in de middaguren.
’s Ochtends worden de basisvaardigheden en de strategieën getraind d.m.v. spelling, taal, rekenen, lezen en begrijpend lezen. Verdieping van deze strategieën en basisvaardigheden gebeurt tijdens het themawerk ’s middags.